perjantai 23. lokakuuta 2009

Markkinoinnin perusteet - outlines

Tässä on mun subjektiivisen näkemyksen mukaiset pointit kyseiseltä kurssilta. Saa vapaasti käyttää ja hyödyntää, jos kokee sen tarpeelliseksi.

Markkinoinnin perusteet

1. Markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin tavoite: AIDA
- tarve vs. halu vs. aikomus
- Maslow'n tarvehierarkia
- tuote, markkinat, asiakas

Markkinoinnin tarkoitus
  • kannattavat, pitkäaikaiset asiakassuhteet
  • arvon luominen 
Markkinointiajattelu: tuotantosuuntautuneisuus vs. markkinointisuuntautuneisuus

- sosiaalinen markkinointi & yritysten yhteiskuntavastuu

2. Markkinointi strategiasuunnittelun osana
Strategisen suunnittelun vaiheet:
  1. missio: toiminta-ajatus, syy yrityksen olemassa oloon
  2. tavoitteet: konkreettisia, motivoivia
  3. strategia: keinot tavoitteiden saavuttamiseksi
  4. liiketoimitatason strategiat: muuntavat tavoitteet suunnitelmiksi
Liiketoimintaportfolion analyysi:
- SWOT- analyysi
- BCG-matriisi
- kasvustrategiat

3. Markkinointistrategia ja markkinointi-mix
 Markkinointistrategia:
  1. markkinoiden identifiointi
  2. segmentointi
  3. kohdistaminen
  4. asemointi
  5. markkinointi-mixin suunnittelu
Markkinoinnin kilpailukeinot: 5 x P eli Position, Product, Price, Place ja Promotion

Markkinoinnin johtaminen: analysointi - suunnittelu - toteutus - valvonta

Mikroympäristö: yritystä lähellä olevat voimat, jotka vaikuttavat yrityksen kykyyn toimia
Makroympäristö: laajempi sosiaalinen konteksti, joka vaikuttaa mikroympäristöön


4. Markkinointitutkimus ja informaatiojärjestelmät
 Markkinatutkimus = tiettyyn tiedon tarpeeseen liittyvä systemaattinen tiedon hankinta, analysointi ja raportointi
Tutkimusprosessi:
  1. ongelman ja tavoitteiden määritys
  2. tutkimussuunnitelman teko
  3. tietojen keräys ja analysointi
  4. tulosten tulkinta ja raportointi
Informaatiojärjestelmien tavoite on tuottaa mahdollisimman paljon oleellista tietoa markkinoinnin päätöksentekoa varten. 


5. Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen
 Ostoprosessi:
  1. tarpeen tunnistaminen
  2. tiedon hankinta
  3. vaihtoehtojen arviointi
  4. ostopäätös
  5. oston jälkeinen käyttäytyminen
Innovaatiot: 
  • omaksuminen: tietoisuus - kiinnostus - arviointi - kokeilu - omaksuminen
  • omaksujaluokat
  • käyttöönottoa nopeuttavat suuri suhteellinen etu, yhteensopivuus, yksinkertaisuus, kokeiltavuus, viestittävyys
Organisaatioiden ostokäyttäytyminen:
  • asiakkaita vähemmän, asiakassuhteet pitkäaikaisia
  • käyttäytyminen rationaalista, valintakriteerit taloudellisia
  • kysyntä aina johdettua

6. Segmentointi, kohdistaminen ja asemointi
Segmentointi = markkinoiden jakaminen pieniin, homogeenisiin ryhmiin, joita voidaan tehokkaasti palvella
  1. yksittäisten asiakkaiden ominaisuuksien ja tarpeiden tunnistaminen
  2. segmentointi niiden perusteella
  3. markkinointi-mixin kohdentaminen valitulle segmentille
Segemtoinnin asteet:
  • massamarkkinointi
  • erilaistettu markkinointi
  • kohdistettu markkinointi
  • räätälöity markkinointi
Segmentoinnin hyödyt:
  • mahdollisuus valita kohderyhmä
  • paremmin kohdistettu markkinointi-mix
  • kilpailijoista erottuminen
Segmentointikriteerit kuluttajamarkkinoilla:
  • käyttäytyminen
  • psykografiset tekijät
  • demografiset tekijät
Asemointi:
  • halutun ja erottuvan aseman luonti markkinoilla
  • edellytykset: loogisuus, kilpailukyky, uskottavuus, selkeys

7. Tuote- ja palvelustrategiat
 Palvelujen erikoispiirteet - erityisvaatimuksia markkinoinnille
  • aineettomuus
  • vaihtelevuus
  • erottamattomuus
  • katoavuus
Yrityksen tuotteet
  • tuoteryhmä: ryhmä toisiinsa liittyviä tuotteita
  • tuote-mix: yrityksen kaikki tuotteet ja tuoteryhmät
Päätökset:
  • leveys = lajitelma: tuoteryhmien kokonaismäärä
  • syvyys = valikoima: kunkin tuoteryhmän vaihtoehdot
  • pituus = tuotteiden kokonaislukumäärä
Tuotemerkin nimeäminen: kattonimi tuoteperheelle, yksittäinen tuotenimi tai yhdistelmä

8. Hinnoittelu
 Hintapolitiikat:
  • kermankuorintahinta 
  • penetraatiohinta
  • vakiintunut markkinahinta
  • hintojen porrastaminen
Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät:
Ulkoiset:
  • kysynnän hintajousto
  • markkinatilanne
  • kilpailijat
  • muut ulkoiset tekijät
Sisäiset:
  • yrityksen tavoitteet
  • markkinointi-mix
  • kustannukset
Hinnoittelustrategiat:
  • tuoteryhmähinnoittelu
  • lisävarustehinnoittelu
  • "captive" -hinnoittelu
  • tuotekimppuhinnoittelu
Hinnoittelumenetelmät:
  •  kustannuspohjainen
  • arvopohjainen 

9. Jakelutie
Jakelutie = organisaatiot, joiden kautta tuote asiakkaalle (koostuu välittäjistä)
Perustelut:
  • kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen
  • tehokkuuden lisääntyminen
Jakelutien tehtävät: tiedon kerääminen, promootio, tuotteen sovittaminen asiakkaan tarpeisiin, fyysinen jakelu, neuvottelut, rahoitus...


Portaiden määrä: 

  • suora jakelukanava
  • epäsuora jakelukanava
Vertical Marketing System
Horizontal Marketing System
Monikanavainen jakelutie

Jakelutien suunnittelu
  1. asiakkaiden tarpeiden analysointi
  2. kanavatavoitteiden asettaminen
  3. kanavavaihtoehtojen tunnistaminen
  4. vaihtoehtojen arvioiminen
10. Markkinointiviestintä
Mavi-mix = tietty promootiokeinojen kombinaatio, jolla saavutetaan haluttu tulos

Integroitu mavi: vuorovaikutusta yrityksen ja sidosryhmien välillä huomioiden
  • viestintäpanosten kokonaisuus
  • kaikki tilanteet, joissa asiakas voi kohdata yrityksen
Tehokas viestintäprosessi:
  1. kohdeyleisön tunnistaminen
  2. viestinnän tavoitteiden määrittely
  3. viestin suunnittelu
  4. viestintäkanavan ja viestijän valinta
  5. palautteen keräys
Kokonaispromootiobudjetin määrittelymetodin valinta:
  • mihin varaa
  • prosenttiosuus myynneistä
  • kilpailijoiden budjetit
  • tavoitteet ja tehtävät
Promootiokeinot
  • mainonta: uusi tuote tunnetuksi nopeasti, laaja kohderyhmä, nopea myynnin lisäys
  • henkilökohtainen myyntityö: vuorovaikutteisuus
  • myynnin edistäminen: tavoitteena kasvattaa myyntiä nopeasti
  • PR: julkisuuskuvan rakentaminen
  • suoramarkkinointi: tarkati kohdennetut markkinointitoimenpiteet
Promootiostragiat: PUSH vs PULL


12. Markkinoinnin etiikka
 Keskeisiä eettisiä ongelmia: ympäristövaikutukset, eläinten oikeudet, terveydelle vaaralliset tuotteet, väkivaltaa edistävät tuotteet, syrjintään tai lapsityövoimaan perustuvat tuotteet


Ongelmia liittyy mm. seuraaviin markkinoinnin osa-alueisiin: markkinointitutkimus, tuotepolitiikka, hinnoittelu, jakelu, markkinointiviestintä

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen postaus. Meillä tuo markkinointi ja sen opettelu on keskeisessä roolissa tällä hetkellä meidän yritykselle. Näkyvyyttä täytyisi parantaa. Olemme miettineet, että hankimme jonkinlaisen mainoslaitteen. Aiomme myös keskittyä sosiaalisessa mediassa mainostamiseen. https://www.slamcon.fi/palvelut/mainoskyltit

    VastaaPoista