Tässä on mun subjektiivisen näkemyksen mukaiset pointit kyseiseltä kurssilta. Saa vapaasti käyttää ja hyödyntää, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Markkinoinnin perusteet
1. Markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin tavoite: AIDA- tarve vs. halu vs. aikomus
- Maslow'n tarvehierarkia
- tuote, markkinat, asiakas
Markkinoinnin tarkoitus
- kannattavat, pitkäaikaiset asiakassuhteet
- arvon luominen
- sosiaalinen markkinointi & yritysten yhteiskuntavastuu
2. Markkinointi strategiasuunnittelun osana
Strategisen suunnittelun vaiheet:
- missio: toiminta-ajatus, syy yrityksen olemassa oloon
- tavoitteet: konkreettisia, motivoivia
- strategia: keinot tavoitteiden saavuttamiseksi
- liiketoimitatason strategiat: muuntavat tavoitteet suunnitelmiksi
- SWOT- analyysi
- BCG-matriisi
- kasvustrategiat
3. Markkinointistrategia ja markkinointi-mix
- markkinoiden identifiointi
- segmentointi
- kohdistaminen
- asemointi
- markkinointi-mixin suunnittelu
Markkinoinnin johtaminen: analysointi - suunnittelu - toteutus - valvonta
Mikroympäristö: yritystä lähellä olevat voimat, jotka vaikuttavat yrityksen kykyyn toimia
Makroympäristö: laajempi sosiaalinen konteksti, joka vaikuttaa mikroympäristöön
4. Markkinointitutkimus ja informaatiojärjestelmät
Markkinatutkimus = tiettyyn tiedon tarpeeseen liittyvä systemaattinen tiedon hankinta, analysointi ja raportointi
Tutkimusprosessi:
- ongelman ja tavoitteiden määritys
- tutkimussuunnitelman teko
- tietojen keräys ja analysointi
- tulosten tulkinta ja raportointi
5. Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen
Ostoprosessi:
- tarpeen tunnistaminen
- tiedon hankinta
- vaihtoehtojen arviointi
- ostopäätös
- oston jälkeinen käyttäytyminen
- omaksuminen: tietoisuus - kiinnostus - arviointi - kokeilu - omaksuminen
- omaksujaluokat
- käyttöönottoa nopeuttavat suuri suhteellinen etu, yhteensopivuus, yksinkertaisuus, kokeiltavuus, viestittävyys
- asiakkaita vähemmän, asiakassuhteet pitkäaikaisia
- käyttäytyminen rationaalista, valintakriteerit taloudellisia
- kysyntä aina johdettua
6. Segmentointi, kohdistaminen ja asemointi
Segmentointi = markkinoiden jakaminen pieniin, homogeenisiin ryhmiin, joita voidaan tehokkaasti palvella
- yksittäisten asiakkaiden ominaisuuksien ja tarpeiden tunnistaminen
- segmentointi niiden perusteella
- markkinointi-mixin kohdentaminen valitulle segmentille
- massamarkkinointi
- erilaistettu markkinointi
- kohdistettu markkinointi
- räätälöity markkinointi
- mahdollisuus valita kohderyhmä
- paremmin kohdistettu markkinointi-mix
- kilpailijoista erottuminen
- käyttäytyminen
- psykografiset tekijät
- demografiset tekijät
- halutun ja erottuvan aseman luonti markkinoilla
- edellytykset: loogisuus, kilpailukyky, uskottavuus, selkeys
7. Tuote- ja palvelustrategiat
Palvelujen erikoispiirteet - erityisvaatimuksia markkinoinnille
- aineettomuus
- vaihtelevuus
- erottamattomuus
- katoavuus
- tuoteryhmä: ryhmä toisiinsa liittyviä tuotteita
- tuote-mix: yrityksen kaikki tuotteet ja tuoteryhmät
- leveys = lajitelma: tuoteryhmien kokonaismäärä
- syvyys = valikoima: kunkin tuoteryhmän vaihtoehdot
- pituus = tuotteiden kokonaislukumäärä
8. Hinnoittelu
Hintapolitiikat:- kermankuorintahinta
- penetraatiohinta
- vakiintunut markkinahinta
- hintojen porrastaminen
Ulkoiset:
- kysynnän hintajousto
- markkinatilanne
- kilpailijat
- muut ulkoiset tekijät
- yrityksen tavoitteet
- markkinointi-mix
- kustannukset
- tuoteryhmähinnoittelu
- lisävarustehinnoittelu
- "captive" -hinnoittelu
- tuotekimppuhinnoittelu
- kustannuspohjainen
- arvopohjainen
9. Jakelutie
Jakelutie = organisaatiot, joiden kautta tuote asiakkaalle (koostuu välittäjistä)
Perustelut:
- kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen
- tehokkuuden lisääntyminen
Portaiden määrä:
- suora jakelukanava
- epäsuora jakelukanava
Horizontal Marketing System
Monikanavainen jakelutie
Jakelutien suunnittelu
- asiakkaiden tarpeiden analysointi
- kanavatavoitteiden asettaminen
- kanavavaihtoehtojen tunnistaminen
- vaihtoehtojen arvioiminen
Mavi-mix = tietty promootiokeinojen kombinaatio, jolla saavutetaan haluttu tulos
Integroitu mavi: vuorovaikutusta yrityksen ja sidosryhmien välillä huomioiden
- viestintäpanosten kokonaisuus
- kaikki tilanteet, joissa asiakas voi kohdata yrityksen
- kohdeyleisön tunnistaminen
- viestinnän tavoitteiden määrittely
- viestin suunnittelu
- viestintäkanavan ja viestijän valinta
- palautteen keräys
- mihin varaa
- prosenttiosuus myynneistä
- kilpailijoiden budjetit
- tavoitteet ja tehtävät
- mainonta: uusi tuote tunnetuksi nopeasti, laaja kohderyhmä, nopea myynnin lisäys
- henkilökohtainen myyntityö: vuorovaikutteisuus
- myynnin edistäminen: tavoitteena kasvattaa myyntiä nopeasti
- PR: julkisuuskuvan rakentaminen
- suoramarkkinointi: tarkati kohdennetut markkinointitoimenpiteet
12. Markkinoinnin etiikka
Keskeisiä eettisiä ongelmia: ympäristövaikutukset, eläinten oikeudet, terveydelle vaaralliset tuotteet, väkivaltaa edistävät tuotteet, syrjintään tai lapsityövoimaan perustuvat tuotteet
Ongelmia liittyy mm. seuraaviin markkinoinnin osa-alueisiin: markkinointitutkimus, tuotepolitiikka, hinnoittelu, jakelu, markkinointiviestintä
Mielenkiintoinen postaus. Meillä tuo markkinointi ja sen opettelu on keskeisessä roolissa tällä hetkellä meidän yritykselle. Näkyvyyttä täytyisi parantaa. Olemme miettineet, että hankimme jonkinlaisen mainoslaitteen. Aiomme myös keskittyä sosiaalisessa mediassa mainostamiseen. https://www.slamcon.fi/palvelut/mainoskyltit
VastaaPoista